İnsan türü için sona mı gelindi? 'Yok edilmeye mahkum'

Evrimsel biyolog Henry Gee, Homo sapiens türünün yok oluşu hakkında çarpıcı tespitlerde bulundu.

İnsan türü için sona mı gelindi? 'Yok edilmeye mahkum'

Britanyalı paleontolog ve evrimsel biyolog Henry Gee, Homo sapiens'in yeryüzünden silinmeye "mahkum olduğunu" öne sürdü.

Hakemli dergi Nature'ın kıdemli editörlerinden Gee, insan nüfusundaki "kaçınılmaz düşüşün" çok yakında başlayacağını ifade etti.

Independent Türkçe'de yer alan habere göre; bilim insanı, Scientific American'da kaleme aldığı yazıda modern insanın geleceğini hem sosyo-ekonomik bağlamda hem de genetik ve biyolojik açıdan değerlendirdi.

İnsanın genetik çeşitliliğindeki yetersizliğe, düşen doğum oranlarına, kirliliğe ve aşırı kalabalık şehirlerde yaşamanın neden olduğu strese değinen Gee, şu çıkarımda bulundu:

İnsan nüfusunun sadece küçülmeye değil, aynı zamanda çöküşe hazırlandığından şüpheleniyorum ve bu yakında gerçekleşecek.

GENETİK ÇEŞİTLİLİK

Memeli türlerinin Dünya sahnesine hızla çıkıp, aynı hızla sahneden çekildiğini vurgulayan bilim insanı bu türlerin yaklaşık bir milyon yıl içinde ortaya çıktığını, geliştiğini ve ardından yok olduğunu belirtti.

Gee, "Fosil kayıtları, Homo sapiens'in yaklaşık 315.000 yıldır var olduğunu gösteriyor" diye yazdı:

Bir tür olarak H. sapiens'in bireyleri birbirine son derece benzer. Birkaç vahşi şempanze grubunda, tüm insan popülasyonundan daha fazla genetik çeşitlilik vardır. Genetik çeşitliliğin olmaması türlerin hayatta kalması için hiç iyi değil.

Gee'ye göre ortaya çıktığında ufak bir nüfustan oluşan insan türünün hızla yayılması genetik çeşitliliğinin de önüne geçti.

Bilim insanı bunu, "En fazla risk altında olan türler, başka yerlere göç etme eğiliminde olan ve diğerlerini yok etme pahasına belirli habitatlara hakim olan türlerdir" diye açıkladı.

SPERM KALİTESİ DÜŞÜYOR

Gee ayrıca küresel çapta azalan doğum oranlarının da insanın sonunu hazırlayan etmenlerden biri olduğunu vurguladı:

Dahası, son yıllarda insan sperminin kalitesi büyük ölçüde azaldı ve hiç kimsenin emin olmadığı nedenlerden dolayı, doğum oranlarını düşürdü.
Bilim insanına göre oranların azalmasının sebeplerinden biri çevre kirliliği, bir diğeri ise şehir yaşamının yarattığı stres olabilir.

"Çevrenin insan tarafından bozulmasının bir yan ürünü olan kirlilik, olası bir faktördür. Bir diğeri de stres olabilir" diyen Gee, sözlerini şöyle sürdürdü:

İnsanlar evrimsel tarihin çoğunda dağınık gruplar halinde yaşadı. Şehirlerde, neredeyse üst üste yaşama alışkanlığı çok yeni.

EKONOMİK NEDENLER

Paleontoloğa göre nüfus artışındaki gerilemenin bir başka nedeni de ekonomi. Politikacılar amansız bir ekonomik büyüme için çabalıyor ama kaynakların sınırlı olduğu bir Dünya'da bu sürdürülebilir değil.

"Gerçekten de, ekonomik üretkenliğin son 20 yılda küresel olarak durduğuna ve hatta azaldığına dair artan kanıtlar var" diyen Gee, şöyle ekledi:

Bunun olası bir sonucu da insanların çocuk sahibi olmayı, belki de doğurganlıkları azalmaya başlayana dek ertelemeleri.

Homo sapiens'in işte bu nedenlerle yok edilmeye mahkum olduğunu söyleyen bilim insanı, "yürüyen ölü" nitelemesine başvurdu:

İşaretler, görmek isteyenler için zaten orada. Asıl soru (yok oluşun) ne kadar hızlı gerçekleşeceği.