Yapay zeka sayesinde ilaca dirençli bakterileri öldüren antibiyotik geliştirildi

Tarihte ilk defa, makine öğrenmesi yoluyla bir antibiyotik geliştirildi. “Halicin” adı verilen ilaç, antibiyotik direncine sahip en zorlu bakterileri imha etti.

İnsanoğlunun hastalıklarla mücadelesinde kullanılan en önemli silahların başında antibiyotikler geliyor. Ancak yerli yersiz kullanımının da etkisiyle bakterilerin direnç kazanmaya başladığı bu ilaçlar, zaman zaman yetersiz kalabiliyor.

Antibiyotik direnci geliştiren bakterilere karşı verilen savaşta araştırmalarına devam eden araştırmacılar bu kez de yapay zekanın yardımına başvurdu. Tarihte ilk defa ABD’li bilim insanları, makine öğrenmesi yoluyla bir antibiyotik geliştirdi.

MIT ve Harvard üniversitelerinde görev yapan araştırmacıların hayata geçirdiği yöntem sayesinde enfeksiyonlarla mücadele etmek için farklı bileşikleri inceleyen algoritmanın bulduğu ve “halicin” adı verilen ilaçla ilgili sonuçlar Cell dergisinde yayınlandı.

Yapay zekâ algoritmasının bulduğu molekülü “muazzam” diye duyuran çalışma ekibinden James Collins, söz konusu maddenin bugüne kadar bulunan en güçlü antibiyotiklerden olduğunu ifade etmiş. Halicini bulmak için 2.500 molekül üzerinde çalışan model, hastalardan alınan ve laboratuvar ortamında yetiştirilen örnekler üzerinde testler yaparak sonuca ulaşmış.

En zorlu bakterileri imha etti!

Stanley Kubrick’in başyapıtlarından olan 2001: Bir Uzay Destanı adlı filmdeki yapay zekâ HAL 9000’den adını alan ilaç, Clostridium difficile (yaşlı hastalarda hastane kökenli ishal vakalarının çoğundan sorumlu olan bakteri), acinetobacter baumannii (hastane yoğun bakım ünitelerinde sıklıkla görülen bir tür) ve mikobakterium tüberküloz gibi ilaca dirençli bakterileri imha edebilmiş.

Aslında yeni olmayan fakat daha önce başarıya ulaşamamış yöntem kapsamında açıklamalar yapan MIT’de görevli Regina Barzilay’e göre geleneksel tekniklerle çok zor ve pahalı olan kimyasal analizler, makine öğrenmesi yoluyla çok daha geniş ölçekte yapılabiliyor.

Araştırmacılara göre çok kritik bir dönemde ortaya çıkan gelişme antibiyotiklerin geleceği açısından oldukça önemli. Zira antibiyotik direncine sahip bakterilerin 2050 yılı itibariyle yılda 10 milyon insanın hayatına mal olabileceği belirtiliyor. Halicin ise bu kapsamda verilen mücadelenin ilk savaşçısı.

Bilim insanlarının bir sonraki hedefi ise halicinin insanlarda kullanılabilir hale getirme çabası olacak.

(Donanım Haber)